Henriette Lien | Hvorfor skal jeg meditere? - Henriette Lien
medi

Hvorfor skal jeg meditere?

De fleste av oss lever relativt hektiske liv. Enten det er jobben som krever sitt, barn som skal følges opp, trening som skal presses inn i en allerede full timeplan,  mat som skal lages og så vi må jo være sosiale…Vi multitasker og sitter sjeldent stille uten å gjøre noe.

Dette er situasjoner, hendelser og aktiviteter som fyller livene våre med både gleder og utfordringer. Og det krever sin energi,- Yang energi.  Du er kanskje ikke kjent med hva Yin Yang er, men det sees på som krefter som skal utfylle hverandre.

yin

Her er Yin Yang tegnet. Den ytre sirkel betyr «alt» mens det sorte og  hvite innenfor sirkelen representerer samspillet mellom de to kreftene,  «yin» (sort) og «yang» (hvit). De kan ikke eksistere uten hverandre. De utfyller hverandre. Vi har ikke lys uten mørke, ikke kulde uten varme, ikke utavent uten introvert osv. De er ikke helt sort og hvite, men flyter litt over i hverandre akkurat som at ting i livet ikke er helt sort eller hvitt og stadig forandrer seg.

 

De hektiske livene våre er uten tvil mest Yang og for å skape balanse trenger vi mer Yin.

Vi tar så turen til det Sentrale nervesystemet vårt,-en  avansert sentral i kroppen. Her ser du en liten oversikt.

Nervesystemet inndeling

 

Tar vi for oss det autonome nervesystemet ( den delen vi ikke kontrollerer, den på autopilot) så deles det opp i det Sympatiske ns ; den delen som setter kroppen i stand til å mestre kriser, adrenalinet og pulsen øker, blodtrykket stiger og det aktiviserer det vi kaller «kjemp eller flykt» responsen,-  og det Parasympatiske ns som gir kroppen hvile, ro, pulsen senkes, det stimulerer fordøyelsen, kroppen restitueres og aktiviserer det vi kaller «hvile og fordøyelses» responsen.

nervesystemet1

I samfunnet bruker vi dessverre mest det sympatiske ns siden det meste er tempo, mestring og multitasking i livene våre,- altså yang energien. Da mister vi balansen. Det ideelle er jo å kunne koble frem og tilbake mellom Yin og Yang. Mellom ro og aktivitet. At vi klarer å bevare en ro i de krevende hektiske situasjonene og  en tilstedeværelsen i de rolige situasjonene. At vi prioriterer og ser viktigheten av ro og restitusjon i hverdagen like mye som å ha energi og aktivitet. På den måten blir begge sidene av det sentrale nervesystemet stimulert og Yin og Yang i livet bevares.

«Så hvorfor er det hektiske livet vårt så skadelig for oss? Jeg føler meg jo ikke stressa». Dette hører jeg ofte når jeg prøver å fortelle hvorfor meditasjon kan være en stor hjelp til å gjevne ut ubalansen i livet og i kroppen.

For det første kan man fint være stressa selv om man sitter helt stille i en stol. Indre stress er like skadelig som om man løper fra det ene til det andre.

Når vi stresser og lever et hektisk liv er det Sympatiske nervesystemet aktivt veldig mye av tiden uten at vi nødvendigvis merker det selv. Kroppen er i «kjemp eller flykt» modus og siden kroppen er «kampklar» går blodet til de store musklene i kroppen. Dette på bekostning av de indre organene som ikke får det blodet de trenger for å jobbe optimalt. Stress kan derfor gå ut over bl.a fordøyelsen, re-produskjonen,  nyrer og lever.

Og det er her meditasjon kommer inn i bildet. Ved å meditere, å sitte rolig og ha fokus på pusten din stimulerer du det Parasympatiske ns som igjen skaper mer balanse for kroppen din. Så meditasjon handler ikke bare om å få seg et rolig øyeblikk. Det stikker mye dypere enn det. Du kan ved gode og dårlige vaner være med å påvirke nervesystemet ditt. Og som all annen trening du ønsker resultat av så må det gjøres regelmessig. Det vil si at det er bedre å meditere 5 min hver dag enn å være skikkelig flink i slutten av uka å kline til med en hel time.

Og hvor skal du så begynne? Her og nå…

Sett deg i en komfortabel stilling. Sitter du på gulvet kan det være godt å sitte litt høyere med hoften enn med knærne. Du må gjerne sitte på en stol. Pass på at du sitter litt ut på tuppen av sete, føttene i gulvet og rak rygg så diafragma (pustemuskelen) ikke blir presset ned. Lukk øynene og pust helt vanlig. Når du har landet litt i pusten din begynner du å telle hver utpust. Pust inn-ut 1, inn-ut 2, inn-ut 3 osv helt til 10 og så begynner du på nytt fra 1 igjen. Det er alt du gjør. Begynne med f.eks 5 min hver dag, det har du faktisk tid til og øk etterhvert som du kjenner roen kommer. Jeg bruker en app som heter insight timer hvor du kan stille tiden du ønsker.

Dette er noe du fint og kan la barna prøve men da ville jeg latt de telle opp til 5 og så fra begynnelsen igjen. Jeg håper du vil gi det en sjanse. Du vil ikke angre. Send meg gjerne tilbakemelding på hvordan det går.

Dette er bare en type meditasjon. Det finnes mange forskjellig men det er greit å begynne i det enkle.

Masse lykke til! :-)

Stikkord